PAZARLAMA VE PERAKENDE ALANI
1. Pazarlama ve Perakende Alanının Tanımı:
Pazarlama ve perakende alanı altında yer alan satış elemanlığı, sigortacılık, emlak komisyonculuğu, gıda satış elemanlığı dallarının yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
2. Pazarlama ve Perakende Alanının Amacı:
Pazarlama ve perakende alanı altında yer alan dallarda sektörün ihtiyaçları ile bilimsel ve teknolojik gelişmeler doğrultusunda gerekli olan mesleki yeterlikleri kazanmış nitelikli meslek elemanlarının yetiştirilmesi amaçlanmaktadır.
3. Dal Programları:
3.1. Satış Elemanlığı:
Tanımı: Satış elemanlığının gerektirdiği satış işlemlerini yürütme, stok faaliyetlerini yapma ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Satış elemanı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elamanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3.2. Sigortacılık:
Tanım: Sigortacılığın gerektirdiği, mal, can ve diğer sigorta edilebilir riskleri belirleme, sigorta poliçesi satma, hasar takip işlemleri yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Sigortacılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3.3. Emlak Komisyonculuğu:
Tanım: Emlakçılığın gerektirdiği, alım, satım, kiralama ve emlak ile ilgili aracılık işleri yapma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Emlakçılık mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
3.4. Gıda Satış Elemanlığı
Tanım: Gıda satış elemanlığının gerektirdiği satış işlemlerini yürütme, stok kontrolleri, reyon düzeni, gıda hijyeni uygulayarak müşteri beklentilerini karşılama ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.
Amacı: Gıda satış elemanlığı mesleğinin yeterliklerine sahip meslek elemanları yetiştirmek amaçlanmaktadır.
Okulumuzda Satış Elemanlığı Dalı Okutulmaktadır.
4. Giriş Koşulları:
Öğrencilerin sağlık durumu, Pazarlama ve Perakende alanı altında yer alan mesleklerin gerektirdiği işleri yapmaya uygun olmalıdır.
5. İstihdam Alanları:
Pazarlama ve Perakende alanından mezun olan öğrenciler, seçtikleri dal/meslekte kazandıkları yeterlikler doğrultusunda;
- Tüm sektörlerin satış birimlerinde ve depolarında,
- Sigorta şirketlerinde ve acentelerinde,
- Emlak şirketlerinde ve acentelerinde,
- Tüm gıda sektörlerinin satış birimlerinde ve depolarında vb. yerlerde çalışabilirler.
6. Ölçme Ve değerlendirme:
Milli Eğitim Bakanlığı Orta Öğretim Kurumları Sınıf Geçme ve Sınav Yönetmeliği'ne göre çeşitli ölçme araçları kullanılarak öğrencilerin değerlendirilmesi esastır. Buna göre;
- Dersin altındaki modüllerin işlenişi sırasında kazandığı (bilgi, beceri ve tavırlar) yeterlikler,
- Okulda, işletmede ve kendi kendilerine yaptıkları tüm öğrenim faaliyetleri değerlendirilerek öğrencilerin dersteki başarısı belirlenir.
7. Belgelendirme:
- Mezun olan öğrenciye alanda/dalda diploma verilir.
- Öğrencinin seçtiği dal ile ilgili aldığı tüm dersler ve modüller diploma ekinde belirtilir.
- Öğrenciye, programdan ayrıldığında veya mezun olduğunda, kazandığı yeterlikleri gösteren ve bir yaygın mesleki ve teknik eğitim programı ile aynı yeterlikleri kazanan kişilere eş değer belge verilir.
- Öğrencinin kazandığı mesleki yeterlikler sertifikaya yönelik belgelendirmelerde değerlendirilir.
8. Eğitim Süresi:
Alan programının toplam eğitim süresi, 9. sınıftan sonra 3 öğretim yılı olarak planlanmıştır.
Eğitim süresinin okul, işletme ve bireysel öğrenme için ayrılmış dağılımı, Pazarlama ve Perakende alanı haftalık ders çizelgesi, dersler ve modüller ile ilgili açıklamalarda belirtildiği gibi uygulanır.
9. Öğretim Yöntem ve Teknikleri:
- Modüler öğretime yönelik ağırlıklı olarak bireysel öğrenmeyi destekleyici yöntem ve teknikler uygulanır.
- Öğretmenler öğrencilere rehberlik eder.
- Öğrenciler kendi kendine öğrenmeye teşvik edilir.
- Öğrencilerin aktif olması sağlanır.
- Öğrenciler araştırmaya yönlendirilir.
- Öğrenciler kendi kendilerini değerlendirebilir.
- Öğrencilere yeterlik kazandırmaya yönelik yöntem ve teknikler uygulanır.
10. İş Birliği Yapılacak Kurum ve Kuruluşlar:
Öğrenciler, programın gerektirdiği öğretim faaliyetleri, istihdam imkânları ve planlama konularında çevredeki üniversiteler, sivil toplum kuruluşları, meslek odaları, dernekler, ticaret odaları, belediyeler, sigorta acenteleri, emlak acenteleri, SGK, tapu sicil müdürlükleri, alışveriş merkezleri ve meslek elemanları ile iş birliği yapılarak yönlendirilir.
11. Öğrenci Kazanımları:
Programın sonunda seçtiği dala/mesleğe yönelik olarak öğrenci;
- Genel kültüre yönelik bilgi ve becerileri kazanacaktır.
- Ulusal ve uluslararası iş gücünden beklenen temel yeterlikleri kazanacaktır.
- Alanın altında yer alan dallara ait temel yeterliklerine sahip olacaktır.
- Dalın/mesleğin gerektirdiği bilgi ve becerileri kazanacaktır.
- Dalın/mesleğin gerektirdiği özel mesleki yeterlikleri kazanacaktır.
ALANIMIZIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ
Günümüzde hızla gelişen teknoloji ile birlikte pazarlama ve perakende tüm sektörler için vazgeçilemez bir faaliyet alanı hâline gelmiştir. Bu alanda yer alan meslekler de hızlı bir şekilde gelişmeye ve değişmeye devam etmektedir.
Pazarlama ve perakende, satış işlemlerini yürütme, stok faaliyetlerini yapma ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleme, mal, can ve diğer sigorta edilebilir riskleri belirleme, sigorta poliçesi satma, hasar takip işlemleri yapma, alım, satım, kiralama ve emlak ile ilgili aracılık işleri yapma, satış işlemlerini yürütme, stok kontrolleri, reyon düzeni, gıda hijyeni uygulayarak müşteri beklentilerini karşılama ve bunlarla ilgili belgeleri düzenleme yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen alandır.
Pazarlama, ürünün üretim öncesinden başlayıp satışı ve satış sonrası faaliyetlerini içine alan geniş kapsamlı bir işletme faaliyetidir. Bütün işletmelerde amaç kâr sağlamak olduğuna göre bu amacın gerçekleşmesi iyi bir pazarlama ve perakende faaliyetine bağlı olmaktadır.
MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER
Meslek ile ilgili bilgi birikimi ve becerilere sahip olmak
• Dikkatli olmak
• Dürüst olmak
• Etkili ve güzel konuşmak
• Güler yüzlü olmak
• İnsan ilişkilerine özen göstermek
• Ekip çalışmasına uygun olmak
• Yeniliklere açık olmak
• Sır saklayabilmek
• İşleri zamanında bitirmek
• İşyeri çalışma prensiplerine uygun davranmak
• Mesleği ile ilgili etik ilkelere uygun davranmak
ÇALIŞMA ORTAMLARI VE KOŞULLARI
Bu mesleklerde çalışan kişiler işletmenin faaliyet gösterdiği çeşitli bölgelerde bulunan ofislerde, sabit, açık mekânlarda aktif olarak çalışabilecekleri gibi bölgeler arası seyahatlerde
otomobil kullanmaları gerekmektedir. Çalışma ortamında sürekli insanlarla diyalog hâlinde olacaklarından, insan sevgisi, diyalog, hoşgörü ve sabırlı olmak gibi kişilik özelliklerine sahip olunması gerekir. Ayrıca bilgisayar, faks, telefon gibi araçları kullanabilmelidirler.
İŞ BULMA İMKÂNLARI
Bu meslek görevlileri hem kamu sektöründe hem özel sektörde iş bulabilirler. Özellikle özel sektörde iş alanı daha geniştir. Seyahati gerektiren işlerde sürücü belgeli erkek elamanlar daha avantajlı durumda olup, ofis ortamında yabancı dil bilen, bilgisayar kullanabilen bayan elamanlar tercih sebebidir.
Mesleğin oldukça geniş çalışma alanı mevcuttur.
EĞİTİM VE KARİYER İMKÂNLARI
Meslek eğitimi, ortaöğretimde Anadolu ticaret ve ticaret meslek liselerinde verilmektedir. Bu okullardan mezun olanlar meslek yüksek okullarının ilgili bölümlerine ek puan alarak önlisans düzeyinde eğitim alırlar.
Önlisans programını tamamlayanlar ÖSYM tarafından yapılan dikey geçiş sınavı'nda başarılı oldukları takdirde alanları ile ilgili lisans programlarına geçebilirler. Bu eğitimden sonra ÖSYM′nin yapacağı sınav neticesinde başarılı olanlar lisans düzeyinde eğitim de alabilirler. İş yerlerinde belli bir süre çalışarak idari yönden de ilerleme sağlamaları mümkündür.